Türkiye Gsm Numara Taşıma Tarihçesi
Türkiye 09 Kasım 2008 tarihinde cep telefonu GSM operatörü değişikliğiyle tanıştı.Fakat bu tanışma zor ve tarihe geçen ilginç olaylarında doğmasına sebep oldu diyebilirim.Cep telefonu kullanıcıları gibi biraz da Gsm operatörlerinin kafası karışık gibiydi, tabi her şey zamanla yerine oturdu ve BTK (Bilgi Teknolojileri üst Kurulu) sorunlara çözüm bulmak için yeni kurallar getirdi.İşte bu uzun mu uzun olan Türkiye’nin GSM numara taşıma maratonunu başından itibaren keyifli bir yazıyla özetlemeye çalışacağım, umarım sıkılmadan okursunuz 😉
Gsm Öperatörlerinin Numara Taşıma Sloganları
Gsm öperatörleri numara taşıma yarışında ilk önce sloganlarla müşterilerin gönüllerini fethetmek istediler.Ve sonrasında kontör yüklemeye bedava dakika konuşma modasının kapısının araladılar 🙂
Numara Taşıma TV Reklamları
Turkcell tanıtımlarında “NUMARANIZ AYNI OLSUN , KALİTESİ TURKCELL OLSUN” sloganıyla atağa geçen ilk isim oldu.
Avea “NUMARANI TAŞI AVEA YA KONUŞ DOYA DOYA“ ile atağa geçen 2. isim oldu ve reklam müziği efsaneler arasındaki yerini aldı.
Vodafone “BEN NEREYE NUMARAM ORAYA” ile başka bir açıdan yaklaştı.
Numara Taşımada Rekabet Nasıl Kızıştı?
İlk günlerde geçmek isteyenler de oldu tam tersini düşünenlerde! Nede olsa yepyeni bir şeydi.Çünkü operatörler kadar müşterilerinde tereddütler vardı. (şöylemi yapılmalı böyle mi olmalı gibi)
Avea 15 aralık 2008 de Numara Taşımayla ile gelen abonelerine ilk ay 100 kontör yükleyene 2 ay boyunca 300 dak. (toplamda 600 dak.) bedava konuşma vererek bir dönemin kapılarını araladı diyebilirim. Avea abonelere BEDAVA KONUŞMA startını da vermesi rakip operatörlerde büyük bir yankı uyandırdığı kuşkusuz bir gerçek!Ve Turkcell de kampanyalar kervanına katılarak baş döndüren bir rekabete sahne olmuştu, ne günlerdi ya :)))
Operatörler arasında rekabet artarken bayiler arasında da paslaşmalara sahne oldu!Bu durumu örneklendirerek açıklamaya çalışacağım.Mesela A bayisi , B bayisiyle anlaşıyor. A bayisi 20 kontörlü hatlardan (30,50,80,100,200.?adet ) açıyor! Genellikle 10 tanesi 1 kişinin üzerine açtıkları gibi 60-70 tanesini de 1 kişinin üzerine sallamasyon açılıyormış. Piyasada bu tür hatlara “AÇIK HAT” deniliyor! Yani kimin üzerine açıldığı belli olmayan hatlar olup, her an kapanma durumu olan hatlar diyebiliriz. (Tabi o günler geri de kaldı)
Numara Taşımada Açık Hatlarda Neden Patlama Yaşandı?
Evet A bayisinin açtığı “açık hatlar” anlaştığı B bayisine (rakip operatöre) simkart paketleri dahi açılmadan kimlik fotokobisiyle beraber veriyormuş. Ve B bayisi de bu kimlikleri abonenin talebiyle yapılmış gibi resmi prosedüre uygun (uydurarak!) olarak Numara Taşıma işlemini yapıyormuş. Aktivasyonu yapılıp taşıması onaylanan hatlar piyasanın altındaki bir fiyattan tezgahlarda (sokak aralarında….) satışa sunuluyor! Evet yanlış duymadınız işte sokaklarda tak konuş hazır kart hatlar bu şekilde bizlerin karşına çıkması böyleymiş.
Sokaklarda normal fiyatın altından çok daha ucuza sunulmasının bir de kendilerince geçerli bir nedeni var.Çünkü Gsm operatörü numara taşıma yapan hattın konuşma yapması (gelen giden arama yapması yani trafik oluşturması gerekiyor ) açık hat olduğu anlaşılmaması için. Bunun içinde fiyatı düşük tutulup yanında 100 kontörle satılarak elde edilecek kazanç (aktivasyon ücreti + kontör yükleme primi…) kesinleştirilmesi sağlanıyormuş. Açık hattı satarken “Bu hatlar kampanyalı! , Hemen tak konuşmaya başla! , Üstelik kontör yükleyince HER YÖNE BEDAVA DAKİKA veriyor! “ diye alıcıya albenili hale getirilerek satın alması sağlanıyor!
Bu işlemin artılarının yanında eksileri de var! Yapılan işlem illegal olduğu halde resmi gibi şekle uydurulması, bayiler arasında haksız rekabete neden olmasının sonucunda haksız kazanç elde edilmesi , operatörün markasına zarar vermesi , abonenin isteği dışında kimlik fotokobisinin kullanılmasıyla müşteri – bayi arasındaki güven duygusu kaygılarını neden oluyor.Üstelik kimlik fotokobisinin hat işlemlerinden başka kredi kartı , çek-senet gibi kötü amaçlar için kullanılma ihtimalini de göz ününe alınabilir.
Bazı müşteriler de “SADECE NUMARA TAŞIMA İŞLEMİNDE KULLANILMAK ÜZERE VERİLMİŞTİR” şeklinde kimlik fotokobisinin üzerine yazarak kendi önlemini almaya çalışılabilir.(Sizin kimliğinizi kullanmayı kafaya koyan bayi fotoshop gibi programları sayesinde sizin yazdığınız yazıyı kaldırabilirler!) Eğer bayinin hali , hareketini beğenmedim diyorsanız “SADECE NUMARA TAŞIMA İŞLEMİNDE KULLANILMAK ÜZERE VERİLMİŞTİR” şeklinde kimlik fotokobisinin üzerine yazarak bayiye zarf (uyarı) atabilirsiniz!
Neyse ki 2010 yılı Temmuz ayında B.T.K.(Bilgi Teknolojileri üst Kurulu) uygulamaya aldığı yeni kanunla “05…………………….NUMARALI HAT İŞLEMİ İÇİN GEÇERLİDİR” yazılı kaşenin kimlik fotokobisine basılmasını zorunlu kıldı. Bu da müşteri açısından oldukça olumlu bir gelişmedir.
HAT FİYATLARI NEDEN YÜKSELİYOR ?
Numara Taşıma ile birlikte açık hatlar da büyük bir patlama yaşandığını söyleye bilirim.Çünkü NT çıktığında 20 kontör içinde olan hatların satış fiyatı: Turkcell : 7,50 tl Vodafone : 9,90 tl Avea : 8,00 tl (geri dönüşüm pirimi çıkarıldığında fiyatından satılmaktaydı)Şimdi ise içinde 20₺ yüklü hatlar 50₺ den fazlaya satılıyor. Burada sadece açık hatların etkisi yok! Numara Taşımanın artırılması için operatörlerin uyguladığı zeki stratejilerin de etkisi var.
Açık Hatlar ile İlgili Bir Anımız
Abone benden üzerine kayıtlı hatların dökümünü çıkartmamı istedi.Yaptığım tarama sonunda 9 tane hattın aktivasyonu aynı gün içinde yapıldığını fark ettim.Aktivasyonu yapan bayinin koduna baktım.Malesef İstanbul’dan bir GSM bayisinin yaptığı ortaya çıktı.Abone çılgına döndü, Çankırı’da yaşayan abone İstanbul’a hiç gitmemiş hat açılıyor ve 9 tane!Hatları devre dışı bırakmak için aboneye ya yedek sim verecektim yada numara taşıma yaptıracaktım.Yedek sim olarak hatları hemen almak isterse 45₺ gibi yedek sim ücreti ödeyecekti. Bende en mantıklısı hatları başka bir operatöre taşıtın 2/6 gün sonra hatlar iptal olur dedim üstelik 45 tl verip yedek sim ücreti ödemeyecek ve içinden 20 kontör çıkıyordu.Hatlar taşınınca abone tekrar geldi.Taşınan hatları takmış eski kullanıcıları taşıdığımız numaraları arayıp hattımı neden kapattırdın diye geri dönmüşler.
İstanbul’dan açılan hatlar maşallah Türkiye’nin dört bir yanından çıktı (Urfa, İstanbul, Diyarbakır, Mardin…).En çokta buna şaşırdım.Adamlar gerçekten profesyonel çalışıyorlar yani bu işin orospusu olmuşlar.Kimliği hala nasıl elde ettikleri ise sırrını korumaya devam ediyor…
Numara Taşımada Kontörlü Hat Modası
Müşteriler öncelikli olarak kontörlü hatlar arasında taşıma yapıp Bedava Dakikaları tüketme yarışına girdiler.3 operatörü gezip bitirince arada boşluk oluştu.Ve operatörler her yıl yenilenen “En Çok Numara Taşıyan Operatör Olmak” için yeni atağa geçtiler.
Vodafone 2 yıl en çok NT operatör oldu ama, Avea’nın en çok konuşturan operatör olarak liste başında yer aldı.Türkcell ise Çekim Gücü sloganıyla ön plana çıktı.Hemen bir hatırlatmada bulunmakta fayda var, en çok numara taşıyan operatör rakamları BTK ya bildirilen veriler sonucunda belli olsa da, açık hatlar konusu yüzünden gerçekten en çok numara taşınan operatör olma durumu biraz bana muallaklı geliyor.Yani rakamlar resmi olsa da gerçekte durum farklı olabilir onu demek istiyorum.
Numara Taşımada Kamu Hattı Modası
Aveanın kamu hattı, Tüm kamu, Sağlık Bakanlığı, EGM, MEB… gibi kamu çalışanlarına yönelik açtığı tarifeler açıkcası ilk başlarda tutulmaz diye Türkcell ve Vodafone pek önemsememişti.Tutulunca da Avea’nın önüne geçemediler. Avea kamu tarifelerinde bu kadar etkin olmasının neden budur. Tarifeleri İLK çıkartan olması.Hiç denenmemiş bir bir tarife tabanı oluşturmak çok zor bir şey. Üstelik müşteriler öyle sıradan kişilerde değil. Kandırmak istesen bile kanmayacak türden!Evet Avea kamu tarifelerinin temelini attı ve bilinçli bir kamu tarifeleri kullanan müşteri tabanı oluşturmuştu.Bu süreç numara taşımayla bir kez daha meyve vermeye başladı.Vodafone ve Türkcell, Avea’nın bilinçli kamu müşterilerini kendi tabanlarını oluşturmak için kullandılar.Tek yapmaları gereken bedava dakika vermeleriydi.Avea kamu tarifelerinde istenileni o günlerde alamasaydı veya müşteri alımına kapatıp başka seçeneklere yönelseydi şimdi kimse bu kadar çok kamu tarifesi bolluğunu göremeyecektik.Yani kamululara ait bir tarife olmayacaktı.Çünkü daha önce denendi ve tutmadı düşüncesi oluşacaktı!
Şimdi herkes kamu tarifesi kullanıyorsa hatta kamu çalışanı olmayan bile alıp kullanıyorsa bunu Kesinlikle Avea’ya ve o günkü müşterilerine borçludur( Teşekkürler AVEA).Numara taşıma kontörlüler kadar faturalılarda çok hareketliydi ki ferrayi aratmıyorlardı.Bilinçli kamu abonesi avına birde son zamanlarda moda olarak çok daha ucuza konuşmak için Tahütname (1 yıl kalma tahüdü) modası eklendi.O da yetmedi kamu olanlar olmayan arkadaşlarını ve yakınlarını kendilerini referans göstererek kamu tarifesinin avantajlarından yararlanma uygulaması oldu.Bu da beraberinde evraksal sorunlara neden olduğundan uygulama rafa kaldırıldı.Yani kamudaysanız bu tarifelerden yararlanabileceksiniz! Şimdilerde durum nedir bilemiyorum…
Kontörlü Hatlarda Her Yöne Konuşma Tarifeleri
Kontörlü tarifelerde müşteriler kendi grup içine konuştukları gibi grup dışına da konuşmak istiyorlardı(mobil öğrenci, cep öğrenci,kampüscell…). Ve her yöne tarifeler çıktı(Hepsi1 , Cep1…). Numara taşıma ile gelen aboneler aylık dakikalarını her yöne kullandıkları gibi kontörleri de her yöne kullanmak istiyorlardı.Çünkü aradığı kişinin hangisinde olduğunu kestiremiyorlar. Veee her yöne konuşma 100 kontör yükleyene 100 dak. her yöne ile başladı sonraları ise 20tl yükleyene 10dak/50krş şekliyle devam etti.Yani kullanıcılar avantajlı çıkmaya devam ediyor.
Teşekkürler Avea: Bir Çok İlki Başlattığı İçin
Hep Avea çekmiyor diye şikayet edilse de rekabetten yararlanan birer tüketici olarak çok şeyin değişmesine katkısı olduğu bir gerçek.Örneğin;
*9tl ye 500/5000 sms ilk defa o çıkartı. (Ve sms adet fiyatı nerdeyse 1tl idi.)
*Sabahtan akşama konuşmak bedava (15 tl ye tün Avaelılarla 1ay)
*Her yöne sınırsız tarifesi de başlı başına bir olaydı(10.000dak her yöne).
İnanın şu an daha az görüşüp daha çok fatura ödeyecektiniz.Bundan hiç şüpheniz olmasın.
Avea Efsane Olan Reklam Filmleri
Her Yöne Sınırsız tarifesi üzerine gözlemlediklerimi paylaşmak istiyorum.
1.si avantaj bakımından eşi benzeri olmayan ve taklit edilmesi yürek isteyen süper bir farifeydi.Avea adil kullanım hakkı olarak 10.000dak. her yöne (sms,mms,özel servis sorgulama,444le başlayan noları arama, 118…gibi noları arama , internet, wap …HARİÇ) konuşma ile iletişim sektöründe MİLAT niteliği taşıyordu.Reklamlarda her yöne sınırsız 55tl lansmanı bence sıkıntılıydı.Reklam olarak akılda kalıcı olup seslendirmesini tanıdık bir isim olan Mehmet Ali Erbil yaptı.Fakat reklamda müşteriye kaç dakika ve vergi hakkında bilgisinin verilmemesi (vergiler dahil 66,66TL) tarifeyi yıprattığını düşünüyorum.Gelelim müşterilerin adil kullanımı 3 kağıda nasıl dönüştürdüğüne!
*Aran kazan: Bitmek bilmeyen dakikaları aboneler harcamak için diğer operatördeki tanıdığı (genelde eşi , çocuğu oluyor) arayıp telefonu açık bırakıp tahmini günlük 2/3 saat kadar.Veee aran kazandan gelsin hediye kontörler.Yaaaa işin kurnazları o kadar rahat bir şekilde bir de bana gelip anlatıyorlar.Telefonu açık bırakmak yerine televizyonun yanına koymaya başlayanlar bile vardı(amaç görüşme yapılıyor izlenimi vermek içinmiş!)
*Restorana gelen müşteriler evi aramak bedava: Evet yanlış duymadınız.Restoran sahipleri bu bedava cümbüşünde restorana gelen müşterilerine “Buyrun evinizi bizim cep telefonumuzdan arayın” diye uygulamaya döken kurnaz esnaflarda vardı.Genelde bu aklı ilk bulanlar istanbuldakiler bilginiz olsun.
Ve Avea usulsüzlükler ve oluşan rahatsızlıklar yüzünden imzalamış olduğunuz “tarifenin adil kullanım hakkındaki değişiklikleri hakkını saklı tutar” maddesini uygulamaya alıp 10.000 dakikadan 3.000 dakikaya indiriverdi.Aslında tarifenin güme gitmesinde iki tarafında hata ve kusurları olduğunu düşünüyorum.Şimdi birazda kontör ve parça kontörle deve dönüşen parça kontör dolandırıcılığı hakkında bahsetmek istiyorum.
Parça Kontör Dolandırıcılığında Patlama Yaşandı
Kontörlü abonelerin imdadına yetişen önemli yapı taşlarından bir tanesidir.Abonelerin birden fazla hattı olduğundan hepsine 100 kontör yüklemek oldukça masraflıydı.Ve talep olunca böylece arz da oluştu ve parça kontör modası başladı.İlk başlarda ücret olarak hesaplayınca çok pahalıydı.Popülerliğinin artması Avea’nın mesaj kaygısına son 39 kontöre 500 msj çıkartmasının yanında Vodafone 50 kontöre 250 dakika numarasını taşıyanlara vermesi etkili oldu (2009 yılındaydı). İşte bu iş zirveye ulaşmıştı diyebilirim.Bu talep patlamasıyla beraber büyük bir gelir kaynağı olan başlı başına bir sektör oluvermişti. Adına SANAL KONTÖR deniliyordu. Ulaşım maliyeti ve stok derdini kökünden çözmüştü. Cep telefonu bayileri Sanal kontöre hucum etmişlerdi.
Çünkü 100-150 ve 250 kontör alıp müşteri talep edecek bittiğinde haftaya salı gününe distribütörün gelmesi bekleniyordu(Uçakla kazı konuş kontörleri yurt dışından pazartesi akşamı gelir gazete dağıtım ağı sayesinde salı günü bütün Türkiye’ye yayılıyordu. O yüzden bütün gazete satan bayilerde kontör bulunmasının sebebi buydu! Ve satmaları o zamanlar zorunluydu. şimdi durum nedir bilemiyorum.) Sanal kontör bu gibi sorunları çözdü. Elinizdeki parayı istediğiniz gibi kullanma imkanı sunuyordu.Yani artıları da vardı. Ama bu işe sıcak bakanlarn yanında kazı konuş kartı isteyenlerde vardı. Aradan 3 yıl gibi bir zaman geçti (2012 de) herkes kontör yüklensinde nasıl yüklenirse yüklensin düşüncesi hakim. 3 yıl öncesindeyse parayı verdim kontör ne zaman gelecek? Ya gelmez se? düşünceleri hakimdi.İster istemez temkinli olmak gerekiyordu.Sanal kontördeki dönen bu satış patlaması ve cirosunun büyüklüğü bir çok dolandırıcının (Sanal kontör topancısı) da hedefi oluvermişti.Genellikle doğu ve güneydoğu uzantılı olması dikkat çekiciydi.Tabi İstanbul’dakileri de unutmamak lazım.
Tezgah süper işliyordu, ilk önce kendilerine bir web sitesi kurdurup tüm operatörlerin sanal kontörlerinden alıyorlardı.Ve Türkiye genelinde faaliyet gösteren alt bayilere (cep telefonu bayilerine ) satmaya başlıyorlardı.İlk başlarda güvenilir oldukları imajını veriyorlar.Ve siz daha fazla sanal kontör için para havale ediyorsunuz.Genelde sanal kontörün satışının yoğunlaştığı zamanlarda (Bayramlar, Kandiller, Yılbaşı….) tüm piyasadan parayı toplayıp kayıplara karışıyorlar. Örneğin Antalya’daki Sudekcell gibi…İşler öyle bir hal aldı ki PKK’nın ilgisini çekmeyi başardı.Ama onların metodu çok farklıydı.
PKK PARÇA KONTÖRLE PARA TOPLUYOR
Kimin üzerine belli olmayan açık hatlarla genelde faturalı hatları arayıp “Bu ay yurt dışını aramışsınız 10 milyar görüşme yapılmış.Hattınızdan görüşmeleri silmemiz için en yakın kontör satan bayiye gidip bizi arayınız“.Müşteri zaten şoka girmiş ve aplatlaşmış bir vaziyette en yakın cep telefonu bayisine yönlendiriliyor.Ve tekrar temas sağlanıp kaydı silmem için 250 kontör şifresi kazıyıp okuyunuz deniliyor. Üstelik 1 tane falan da değil en az 10 tane.Müşteriden alınan şifreler anında başka hatlara yükleniyor.Genelde Türkcell kontörü ağırlıklı istiyorlar.Avea olarak istediklerini hiç duymadım.Aldıkları şifreleri hemen başka hatlara yükleniyor. Ve biz sizi ararız deyip telefonu komple kapatıyorlar.Sonuç olarak bu şekilde tek kuruş bile ödemeden alınan kontörler sanal kontör piyasasının biraz altında satılarak hemen paraya dönüşüyor.
Pepsi Yaşatır Seni Cep Kampanyası Kriz Döneminde Bile Gelmiş Geçmiş En Başarılı Reklam Oldu
Reklam Fimlerini İzlemek İçin tıkla
Dolandırıcılar Seda Sayan Pepsi Seni Yaşatır kampanyasını da kullanarak binlerce kişiyi dolandırdılar. Örneğin pepsi seni yaşatır kampanyasından 25.000tl kazandınız bize kontör göndermeniz gerekiyor diyerek abonelerden kazı konuş şifreleri alınıp bir hafta sonra paranız iş bankasına yatacak deniliyormuş.Evet bir de İŞBANKASI’na yönlendirmesi çok şaşırtıcı! Hatta “Adınız ERGENEKONA karıştı kayıtlardan silinmesi için bize kontör gönderin” diye çarpılanlar olmuş.
Operatörler parça kontörde mağdur olan müşterilere çok geç çözüm üretti.
1. Artık görüşme (sesli trafik) yapmayan hatlar kontör gönderemeyecek.Üstelik 1 ay boyunca konuştuğu dilimler arası ve sınırlı miktarda kontör transferi edebilecekler.
2. En çok Turkcell sonra Vodafone de bu sorunlar yaşandı. Dolandırıcılar Avea kontör istememesi oldukça şaşırtıcıydı!
3.E.G.M. (Emniyet) abonelere mesaj göndermeye (KENDİSİNİ KAMU KURUMU ÇALIŞANI OLARAK TANITAN VE SİZLERDEN KONTÖR İSTEYENLERE İTİMAR ETMEYİNİZ. Göndereci: POLİS) başlaması olayın boyutunu ve artan şikayetlerin fazlalığının göstergesiydi.
4. Artık ATMlerde bile kontör gönderirken “TANIMADIĞINIZ NUMARAYA KONTÖR GÖNDERMEYİNİZ!” uyarısı işin ne denli artığını gösteriyor.
Parça kontör asıl amacı süre uzatmaya (90 gün dışarıya arama yapmaya) yarıyordu. İlk başlarda çok çekingenlikler olsa da Türkiye parça kontörü çok benimsedi. Hatta tam kontör yüklemelerini bile sanal olarak alıyor ve bayiler artık kontör kartı satmıyor.
Türkiye 3G Teknolojisiyle Tanışması 2009
Numara taşımanın ardından 3G ile piyasalar oldukça renklerdi.Ama herkes 3G kullandığından dolayı bu kısmı YORUMSUZ olarak geçiyorum.
Operatörler rakiplerinin memnun müşteri potansiyellerini eritme peşinde diyebilirim. Bu strateji 2012 Ocak ayında Hesabını bilen tarife lansmanın bayilere tanıtılırken Vodafone Bölgeler Müdürü Bengü İdil‘in ağzından dökülüyordu.” Bizler rakip operatörün memnun müşteri potansiyeline gözümüzü dikmeliyiz. Hedefimiz bu olmalı ” diyerek konuyu özetlemişe benziyor. Ama bu durum çok zor! Tek bir şartla memnun müşteri numarasını taşır kullandığı operatörde memnuniyetsizlik oluşursa! O da çok zor. Aslında Bengü İDİL‘den piyasa daralıyor ve taze kana ihtiyaç diyebilirdi. O gün bir gelişme daha oldu. Onu da paylaşmadan geçemiyeceğim.O gün toplanış amacı bakımından iletişimde yeni bir dönemin kapılarını aralanacaktı. İlk kez faturalı ile kontörlü bir tarifenin melezi olarak HESABINI BİLEN TARİFELER tanıtımıydı. Ertesi günde tüm TV ve Gazetelerde yayınlanacaktı (alttaki 3 video). İlk önce reklam filmini izleyelim ve kaldığımız yerden devam edelim.
Reklam Fimlerini İzlemek İçin tıkla
Evet reklam filmi bilim kurguyu aratmıyordu. Tarifedeki mantık da çok güzeldi. Bana göre bir şeyler eksikti. Ama o gün herkes çok güzel çok güzel dediler. Güzel olan neresiyse!
Vodafone bu tarife için tüm imkanlarını seferber etmiş reklam bütçesinden tutunda bayiye verilecek ekstra prime kadar (her numara taşıyarak gelen hesabını bileni tarifeyi seçen için bayiye +10 tl yani normal faturalı da prim 25tl galiba yani toplam 35tl olsa gerek tam prim sisteninin içeriğini bilemiyorum) kesenin ağzını açmışlar. Her şey pazarda %1 ile %3 arası büyüyüp en çok numara taşıyan olmak için! Bana göre o gün bu tarife daha doğmadan ölmüştü. Yani ölü doğmuş bir tarifeydi. Çünkü avea 19 tl ye 500dak + 1.000 sms + 1GB = 19 tl ye üstelik kontörlü hatta verirken sen bunu 500 dak +50 sms + 50 MB = 25 tl ye nasıl satmayı düşünüyorlar çok merak etmiştim. Ve facia aynen geliyorum dedi ve reklam filminde değişikliğe gidildi.Yani tarife güme gitti.
Aşağıda yenilenen imajıyla tekrardan karşınızda Hesabını Bilen Tarife!
Hesabını Bilen Tarife Yeni Reklam Filmleri
Operatörlerin başının belası olan Avea’nın yıkılan paketini izleyelim kararı sizlere bırakıyorum.
Türkiye iletişim sektörünü kendine çok çabuk alışan yapısı var. Bundan genç nüfusun potansiyelin etkilidir.
Sonuç:
* Numara Taşıma ile abonenin üzerine açılan hat sayısı (Bireysel)15 tane olarak TK sınırladı.
*Aktivasyon yapılan hatlar ertesi gün diğer operatöre taşınıyor haksız kazanç ve rekabete neden oluyordu. Şimdilerde ise yeni açılan bir hat 90 gün geçtikten sonra diğer operatöre taşınabiliyor.
*Kimliklere “5………nolu hat işlemi için geçerlidir” kaşesi basılması zorunlu hale geldi.
*Açılış/tesis vergisi olarak devletin aldığı vergiden aboneler numara taşıyarak ödemekten kurtuldu. Şimdilerde yeni açılan hat için ortalama 60tl olup 12 aya bölünüp aylık faturaya ilave olarak eklenerek tahsil ediliyor.
*Kontörlü hattınızın iptal olmaması için başka operatöre taşıyarak 6 ay süre uzatmasında kullanılıyor. Çünkü numara taşıyarak hattın yeniden almakla aynı şeye denk geliyor.
*2008’de hatlar taşınırken içindeki kontörler eski operatörde kalıyordu. Şimdi ise aboneye sms atılıp iade talebi için bilgi veriliyor.1 yıl içinde geri dönerse kontör numaraya otomatik olarak geri yükleniyor.(En son durum hakkında bilgim yok)
*Numara taşıma ile oluşan bilinçli müşteri kesimi işlerine gelmedi mi ” Bana bunu demediler, Paketten çıkarsam cezası olduğunu söylemediler…” diyerek faturayı operatöre ödetmek isteyenler bile var.Bir de bunu kendi ağızlarıyla itiraf ediyorlar. “Siz ödemeyin de operatör ödesin veya yerine bedava dakika versin…” şeklinde.
*Numara taşıma işlemi sadece diğer operatörde konuşma hakkı veriyor.İhya (ölü hattı canlandırma), ve sim kart aynı kalmak şartıyla yeni bir prefiks numara, hattı başkasına devretme hakkını vermiyor. Yani ön kod (053.. /054…. / 050…) hangisiyle başlıyorsa işlem sadece o operatörde yapılabiliyor.
*İptal olan hattınızı en geç 2 yıl içinde geri alabilirsiniz.Yoksa numara havuza geri dönüyor ve tekrar satış için yeniden zarflanıp satışa sunuluyor. Adına ihya işlemi deniyor ve fiyatı neredeyse yeni sıfır bir hat almakla aynıya geliyor.
*Numara Taşıma sürecinden dolayı artık herkes kendi üzerine hat almak istiyor.Çünkü hattın yasal sahibi işlem yaptırabiliyor.Veya bu işle uğraşmak yerine sorunu kökünden çözmek için Hat DEVİR işlemi yaptıranların sayısı yeni hat fiyatının yüksekliği yüzünden artış gösteriyor.
*Kontörden TL’ye geçiş şüphesiz operatörlerin lehine, müşterilerin aleyhine sonuçlandı gibi bir düşünce hakim.
*Faturalı hattın iptali için köyde oturan kişi artık hattı kapattırmak için abone merkezlerine gitmeden herhangi bir bayiden Numara Taşıma yaparak hattını kısa yoldan iptal ettirebiliyor.
*İlk yıllarda Numara Taşıma yaparken bilindiği üzere açık hat patlamasından dolayı numara taşıma rakamlarını maalesef resmi rakamlar olsa bile gerçeği yansıtmıyor. Çünkü açık hatlar bu durumun önündeki en büyük neden gibi duruyor.
Artık 21 Eylül 2012 tarihi itibariyle Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu Kararı gereği, mobil telefon işletmecileri bayilerinde abonelik işlemlerini gerçekleştiren personelin ADI + SOYADI ve TC kimlik numarası bilgilerinin işlem yapılan tüm abonelik sözleşmesi ve kimlik fotokobilerine yazılması zorunlu hale getirildi.Yazmayan bayiye evrak başına 15TL ceza uygulanarak işi sağlama aldılar.Ve Sözleşmeyi düzenleyen personelin ad-soyad ve TC Kimlik numarasının sözleşme üzerinde abone bilgilerinin okunmasına engel teşkil etmeyecek şekilde boş bir alanına ve ayrıca kimlik fotokopisine okunaklı olarak yazılması gerekmektedir.
Hat Sahibi Kullanıcı Devir İşlemi
17 Ekim 2012 tarihinde Ücretsiz devir uygulaması (HAT_SAL_KUL DEVİR) devreye alındı. 5809 sayılı kanun kapsamında 26 Eylül 2012 BTK Kurul kararı ile yapılan düzenleme çerçevesinde;
– Son kullanıcılar, kullanmakta oldukları hatlar için, bir kereye mahsus olmak üzere 01.10.2013 tarihine kadar, ilgili mobil telefon hizmeti sunan işletmeci ile abonelik sözleşmesi düzenleyebileceklerdir.
– Devir işlemi ücretsiz olup, aboneden hiçbir ücret alınmayacaktır.(HAT_SAL_KUL DEVİR)
– Mevcut SIM kullanılmaya devam edilir.
– Simkartı kullanım dışı olduğunda (bloke vs..) devir yapılamaz.
Bu devir işlemini 17.10.2012 tarihi itibariyle yapmaya başlayabilirsiniz.
– HATSAH_KUL gerekçesi ile yapılan işlemlerde aboneye bir ücret yansıyamayacak ve ücretsiz işlem yapılabilecek.
– HATSAH_KUL gerekçesi seçildikten sonra devir işleminin tamamlanması için kullanıcının cep telefonuna 5 haneli bir kod numarası gönderilecektir.
– Bu kod numarası ‘şifre’ alanına yazılarak devir işlemi tamamlanır.
– Kullanıcıların hattı devir alma işlemi sonrasında, eski abonenin yapılan işleme 01.10.2014 tarihine kadar itiraz hakları mevcuttur. Eski abonenin itiraz etmesi halinde hat yeniden eski hat sahibine devir edilebilecektir.Bu devir işlemi KUL_ HATSAH seçeneği kullanılarak yapılacaktır.
HAT_SAH_KUL DEVİR ÜCRETLİ OLDU
Detay: Ağustos 2013 ortalarında BTK aldığı bir son dakika kararıyla:
* kontörlü hattın devir işlemini ücretsizden 54,68 tl ücretliye çevirdi. (işlem esnasında bayiye verilecek.)
*faturalı hatlarda devir işlemi ücretinin de 54,68 tl yi faturasına yansıtılarak (ilk faturada tahsil edilebilir) alınacağı belirtildi.
Alınan kararın sebebi paylaşılmamakla birlikte HAT_SAH_KUL DEVİR işleminin ticari amaçlarla kullanıldığı gerekçesinin olduğu tahmin ediliyor.
Yolcu Beraberinde Getirilen Cep Telefonlarında IMEI Kaydı E-Devlet Üzerinden Yapılmaya Başlanması
Yurt dışından gelen cep telefonunun pasaportla imei kaydı altına alınması işlemi 05 Kasım 2012 tarihi itibariyle resmen dijital ortama geçildi. Bu uygulama ile maduriyetlerin azaltılması ve daha hızlı işlem sağlanabilmesi için Bilgi Teknoloji ve İletişim Kurumu tarafından yapılan aşağıdaki duyuru ile aboneler e-Devlet şifreleri ile https://www.turkiye.gov.tr/ internet sitesi üzerinden Başvurular kısmına gelerek IMEI Kayıt taleplerini giriş yapılabilecek. Yani pasaportun sayfası yokmuş, Mühür okunmuyormuş veya harç makbuzunda imei yanlış yazılmış gibi bir çok sorunda giderilmiş oldu. VE e-devlet şifresinde patlama yaşandı.Bu uygulama mobil telefonculuk açısından bir devrin açıldığının göstergesiydi, herkese hayırlı olsun…
Üzerinize Kayıtlı Kaç Adet Hat Sorgulaması
E-Devlet üzerinden IMEI kaydından sonra yeni bir gelişme daha oldu, artık üzerinize kayıtlı hatları e-devlet üzerinden ulaşılabiliyor.Telefon dünyasında ve kullanıcılarda büyük heyecana sebep olmuştu ilk duyulduğunda.Böylece bir dönem daha kapanmış iletişim ve bilgi sorgulama kapıları ardına kadar açılmış oldu.
İşte sizlere uzun uzun Türkiye’nin Numara Taşıma Maratonunu özetlemeye çalıştım.Umarım bilinçli bir tüketici olarak sizleri verimli şeyler aktardığımı düşünüyor bu konu hakkında yorumlarınızı sayfanın altındaki kısıma beklerim.
Evet önemli bir sistem.Bu sistemi bulup bizi bilgilendirmen hakikaten güzel bir durum.Teşekkürler.Kolay gelsin.
GUZEL BIR SITE ELINIZE SAGLIK BASARILAR
Gerçekten süper bir yer herkese tavsiye ederim. Fırsatı kaçırmayın.
Vay be zaman ne çabuk akıp gidiyor, numara taşımanın evrim geçirmesini çok güzel anlatmışsınız, tebirkler
bizi bilgilendirmeniz hakikaten güzel, Teşekkürler.Kolay gelsin. ELINIZE SAGLIK BASARILAR dilerim.
baya güzel bir bilgilendirme olmuş teşekkürler
Güzel bir yazı olmuş.Herkesin bilmesi gereken bir konuyu ayrıntılı bir şekilde ele almışssınız.Tebriklerimi sunarım.Saygılarımla.
Hocam bilgilendirme için teşekkürler sayenizde bu konu hakkında da bilgi sahibi oldum.